• Home
  • Onze diensten
    • Onze pakketten
    • Accountancy
    • Fiscaal juridische diensten
  • Ons Team
  • Nieuws
  • Werken bij
  • Contact
    • Contactformulier
    • Offerte aanvragen
  • Home
  • Onze diensten
    • Onze pakketten
    • Accountancy
    • Fiscaal juridische diensten
  • Ons Team
  • Nieuws
  • Werken bij
  • Contact
    • Contactformulier
    • Offerte aanvragen

Bijtelling achterwege laten bij bestelwagens? Let op!

  • Posted by Houweling accountants
  • On januari 24, 2019

Wanneer kan de bijtelling voor privégebruik auto achterwege gelaten worden voor bestelwagens? De Belastingdienst gaf tijdens de intermediairdagen 2018 aan dat uit boekenonderzoek nog wel eens naar voren komt dat er voor bestelauto’s niet is bijgeteld. En dat men dit vervolgens niet kan uitleggen. Dat betekent doorgaans een correctie, die behoorlijk in de papieren kan lopen.

Naheffing van €395.000

Om dat te voorkomen is het verstandig om zoveel mogelijk vooraf te regelen, adviseert de fiscus. In een uitspraak van de rechtbank Den Haag in het voorjaar van 2018 werd weer op een pijnlijke manier duidelijk wat er gebeurd als achteraf voor bewijs moet worden gezorgd. Het ging om een aanzienlijk belang: een naheffing loonheffing van ruim 395.000 euro en een boete van 71.000 euro.

Wat was er aan de hand? X BV had werknemers in loondienst en die verrichtten werkzaamheden voor Y BV. Op de balans van Y BV staan verschillende bestelauto’s. Y BV geeft deze auto’s mee aan werknemers van X BV die deze gebruiken voor het uitoefenen van de werkzaamheden. X BV had bewust geen rekening gehouden met de bijtelling privégebruik auto, omdat zij vond dat zij zelf geen auto ter beschikking had gesteld aan haar werknemers. Maar de inspecteur en rechter waren het hier niet mee eens.

Eigendom werkgever niet van belang

Bij het ter beschikking stellen van een auto aan werknemers is het niet relevant of de auto’s ook eigendom zijn van de werkgever. Wel is van belang of de werknemers voor kortere of langere tijd de feitelijke beschikkingsmacht over de auto’s konden uitoefenen. De rechter oordeelde dat dit wel zo was, omdat de werknemers de auto’s na werktijd mee konden nemen naar huis en daardoor de mogelijkheid hadden om deze buiten werktijd te gebruiken. X BV stelde vervolgens dat zij de auto’s niet voor privégebruik beschikbaar had gesteld, omdat ze het privégebruik had verboden. Er was echter geen toezicht en er waren geen sancties afgesproken. Daardoor had het verbod onvoldoende realiteitswaarde.

Alleen geschikt voor vervoer van goederen?

Het volgende argument van X BV was dat de auto’s zo waren ingericht dat deze nagenoeg alleen geschikt waren voor het vervoer van goederen. Daardoor zouden de wagens uitgesloten zijn van de forfaitaire bijtellingsregeling. De onderneming moet dan wel kunnen aantonen dat dit zo is. Uit foto’s die X BV aanleverde, bleken er naast de laadruimte veel extra zitplekken te zijn. Daarom gold de uitzonderingsbepaling niet.

Hoe zit het eigenlijk met deze uitzonderingsregel? Het gaat er niet om of de bestelauto al dan niet geschikt is voor privégebruik, maar of deze door aard of inrichting nagenoeg uitsluitend geschikt is voor het vervoeren van goederen. Deze uitzondering was vroeger voornamelijk bedoeld voor bestelauto’s zonder bijrijdersstoel. [terug]

Criteria uitzonderingsbepaling

De afgelopen jaren heeft de rechter zijn handen vol gehad aan bedrijven die vonden dat hun auto voldeed aan de uitzonderingsbepaling. Uit de uitspraken blijken de volgende criteria:

  • de bestelauto moet bijzondere lengte en hoogte maten hebben;
  • de laadruimte moet ingericht zijn voor de te vervoeren goederen;
  • de bijrijdersstoel moet in voldoende mate kunnen worden toegerekend aan het vervoer van de goederen. Dat is het geval als er een bijrijder nodig is bij het laden en lossen van die goederen.
  • Pas op: voert de bijrijder naast het helpen met laden en lossen ook andere werkzaamheden uit? Dan wordt niet aan die voorwaarde voldaan en kan de bijrijdersstoel niet uitsluitend worden toegerekend aan het vervoeren van goederen. Het is dus van belang om vooraf goed stil te staan bij de aanwezigheid en functie van die bijrijdersstoel, benadrukt de Belastingdienst.

Uitzonderingen op de regel

Verder heeft de rechter geoordeeld dat bij een hele grote bestelauto (minimaal 6,5 meter lang en 2,60 m hoog) die functie van die bijrijdersstoel er niet meer toe doet. De laadruimte moet nog wel specifiek zijn ingericht voor het vervoer van de goederen.

De mate van reinheid van het interieur van de auto, in combinatie met de functie van de bijrijdersstoel en functie van de laadruimte, kan in bepaalde gevallen ook leiden tot een uitgezonderde bestelauto. Het moet dan wel gaan om een ernstige mate van vervuiling, welke niet eenvoudig kan worden schoongemaakt. Die vervuiling moet voortkomen uit de bedrijfsbeoefening van de onderneming. De auto moet door de vervuiling ongeschikt zijn voor het vervoer van personen. De omvang van de auto doet er dan niet meer toe. [terug]

Rittenregistratie

X BV stelde in het bezwaar ook dat zij de bijtelling achterwege had gelaten, omdat de werknemers niet meer dan 500 km privé zouden hebben gereden. Er was namelijk een rittenregistratie bijgehouden door middel van een ‘black box’. In deze rittenregistratie mistte echter diverse gegevens. Denk aan het merk, type auto en het kenteken. Ook was er per rit geen begin- en eindadres geregistreerd. De rechter merkte daarnaast op dat het bijhouden van een sluitende rittenregistratie niet voldoende is, maar dat de werkgever deze ook moet toetsen op juistheid en volledigheid en of deze de grens van 500 km niet overschrijdt. X BV kon niet bewijzen dat zij dit hadden gedaan.

€300-regeling

In het laatst gecorrigeerde jaar had X BV bovendien de eindheffingsregeling doorlopend afwisselend gebruik bestelauto toegepast. In de volksmond wordt dit ook wel de 300-euro-regeling genoemd. De regeling wordt met regelmaat ten onrechte toegepast, wat tot veel correcties leidt. Wat zijn de voorwaarden?

Er moet ten eerste sprake zijn van een ter beschikking gestelde auto. Dat houdt in dat de werknemer voor kortere of langere tijd de feitelijke beschikkingsmacht over de bestelauto moet hebben.
De tweede voorwaarde is dat de regeling alleen geldt voor bestelauto’s.

De regeling kan alleen worden toegepast als de bestelauto doorlopend afwisselend wordt gebruikt door 2 of meer werknemers. Deze regeling kan dus niet door een ib-ondernemer voor hemzelf worden toegepast.

De volgende voorwaarde is dat het doorlopend afwisselend gebruik moet voortkomen uit het aard van het werk. Het mag dus niet louter afhankelijk zijn van de persoonlijke voorkeuren van de werknemers.

Tot slot moet gelden dat door het afwisselend gebruik het bezwaarlijk is voor de werkgever om te bepalen door wie de auto voor privédoeleinden ter beschikking is gesteld. Daarvan is geen sprake als er bijvoorbeeld een sleuteladministratie wordt bijgehouden.

In de casus bleek dat de chauffeurs allemaal een eigen auto hadden. Er was dus geen sprake van doorlopend afwisselend gebruik.

Vooraf regelen

Als u een bestelauto van de onderneming heeft en deze uitsluitend zakelijk gebruikt, dan kan er een ‘Verklaring uitsluitend zakelijk gebruik bestelauto’ (UZGB) ingediend worden. Hiermee creëert u vooraf al zekerheid over de bijtelling van de bestelauto. Als de Belastingdienst met de verklaring akkoord gaat, dan hoeft er bij de winstberekening geen rekening gehouden te worden met een correctie van het privégebruik en is de rittenadministratie niet nodig.

Bron: Nextens

Post Views: 40
Archieven
  • augustus 2025
  • juli 2025
  • juni 2025
  • mei 2025
  • april 2025
  • maart 2025
  • februari 2025
  • januari 2025
  • december 2024
  • november 2024
  • oktober 2024
  • september 2024
  • augustus 2024
  • juli 2024
  • juni 2024
  • mei 2024
  • april 2024
  • maart 2024
  • februari 2024
  • januari 2024
  • december 2023
  • november 2023
  • oktober 2023
  • september 2023
  • augustus 2023
  • juli 2023
  • juni 2023
  • mei 2023
  • april 2023
  • maart 2023
  • februari 2023
  • januari 2023
  • december 2022
  • november 2022
  • oktober 2022
  • september 2022
  • augustus 2022
  • juli 2022
  • juni 2022
  • mei 2022
  • april 2022
  • maart 2022
  • februari 2022
  • januari 2022
  • december 2021
  • november 2021
  • oktober 2021
  • september 2021
  • augustus 2021
  • juli 2021
  • juni 2021
  • mei 2021
  • april 2021
  • maart 2021
  • februari 2021
  • januari 2021
  • december 2020
  • november 2020
  • oktober 2020
  • september 2020
  • augustus 2020
  • juli 2020
  • juni 2020
  • mei 2020
  • april 2020
  • maart 2020
  • februari 2020
  • januari 2020
  • december 2019
  • november 2019
  • oktober 2019
  • september 2019
  • augustus 2019
  • juli 2019
  • juni 2019
  • mei 2019
  • april 2019
  • maart 2019
  • februari 2019
  • januari 2019
  • december 2018
  • november 2018
  • oktober 2018
  • september 2018
  • augustus 2018
  • juli 2018
  • juni 2018
  • mei 2018

Uitbetaling heffingskortingen verder afgebouwd

Medische zorg voorziet stevige groei omzet en winst

Scroll
Contact

Houweling Accountants
Ramgatseweg 15a
4941 VN Raamsdonksveer

T: 0162 677977
@: [email protected]

SRA-gecertificeerd

Recente berichten
  • Bereken aftrek lijfrentepremie met tool augustus 6, 2025
  • Op vakantie met een andere auto van de zaak augustus 6, 2025
  • Kabinet handhaaft afschaffen faciliteiten groen sparen en beleggen augustus 4, 2025
 
Copyright © 2023 Houweling Accountants B.V. | Adviseurs voor ondernemers. Alle rechten voorbehouden.
Legal Disclaimer - Email Disclaimer - Klachtenregeling - Algemene Voorwaarden - Privacy Statement - HA Quick Support
   
We gebruiken cookies met een puur technische functionaliteit. Als u doorgaat met het gebruiken van de website, gaan we er vanuit dat u ermee instemt.OkGeen toestemmingPrivacy policy